Ośrodek Zastosowań Matematyki i Informatyki
Ośrodek Zastosowań Matematyki i Informatyki
  • Strona główna
  • Aktualności
    • badania
      • współpraca
      • chałupnicza analiza danych
      • szkoła modelowania matematycznego
    • edukacja
    • dydaktyka
    • pracownia matematyczna
      • pomoce dydaktyczne
      • GeoGebra
  • Działania
    • współpraca z przemysłem
    • Chałupnicza Analiza Danych
    • wykłady
    • blended learning
    • Szkoła Modelowania Matematycznego
      • I SMM
      • II SMM
      • III SMM
      • IV SMM
      • V SMM
  • pracownia matematyczna
    • pomoce dydaktyczne
    • GeoGebra
  • O nas
    • Cele OZMI
    • Regulamin OZMI
    • Struktura OZMI
    • Lokalizacja

Ośrodek Zastosowań Matematyki i Informatyki

Tangram w GG

Autor: Aleksandra Arkit

Znaną chińską grę logiczną można przygotować w GeoGebrze: Aplet.

Jest to świetny pomysł na zajęcia warsztatowe z młodzieżą już od czwartej klasy szkoły podstawowej.

Wysoki stopień samodzielności wprowadzimy na lekcji udostępniając uczniom kartę pracy..

W razie pojawiających się problemów ze zbudowaniem poszczególnych elementów gry odpowiednich rozmiarów, możemy zaproponować uczniom konstrukcję szkicu – wzorca układanki. Postępujemy analogicznie jak na lekcji, na której uczniowie wykonują tangram z kartonu (zobacz również), podając serię poleceń do wykonania w GeoGebrze

  • przygotuj widok grafiki z siatką (bez osi układu współrzędnych)
  • w menu OPCJE wybierz ETYKIETOWANIE -> TYLKO NOWE PUNKTY
  • narysuj kwadrat ABCD o boku równym parzystej liczbie kratek (WIELOKĄT)
  • narysuj przekątną kwadratu AC (ODCINEK)
  • zaznacz środek odcinka AC – punkt E (ŚRODEK)
  • narysuj odcinek łączący wierzchołek kwadratu D ze środkiem przekątnej kwadratu AC
  • połącz odcinkiem środek boku AB (punkt F) oraz środek boku BC (punkt G)
  • narysuj odcinek łączący środek boku BC (punkt G) ze środkiem połowy przekątnej kwadratu EC (punkt H)
  • narysuj odcinek łączący środek odcinka FG (punkt I) ze środkiem przekątnej kwadratu AC
  • połącz środek odcinka FG ze środkiem połowy przekątnej kwadratu AE (punkt J).

Otrzymamy w ten sposób wizualizację złożonej w kwadrat układanki z wyraźnym podziałem na poszczególne elementy, które należy utworzyć przy pomocy WIELOKĄTA O STAŁYM KSZTAŁCIE. Przedtem jednak polecamy odznaczenie opcji etykietowanie tylko nowych punktów wybierając w menu OPCJE wybierz ETYKIETOWANIE -> BEZ NOWYCH OBIEKTÓW. Sugerujemy również, aby punkt odpowiedzialny za obrót figury oznaczyć osobnym kolorem.

W celu ułatwienia pracy w GeoGebrze swoim uczniom można przygotować zestaw narzędzi Geogebry do zabawy:

  • wybierając w menu NARZĘDZIA->DOSTOSUJ PASEK NARZĘDZI
  • usuwając z lewego okienka wszystkie narzędzia, klikając odpowiednią liczbę razy: USUŃ
  • przywracając poszczególne narzędzia (PRZESUŃ, ŚRODEK, ODCINEK, WIELOKĄT, WIELOKĄT O STAŁYM KSZTAŁCIE, USUŃ) zaznaczając je w prawym oknie i potwierdzając każdorazowo klikając: WSTAW.

Efekt uzyskany po zastosowaniu powyższych wskazówek przedstawia poniższa ilustracja:

Post navigation

Start z GeoGebrą → ← Otwarcie Pracowni Matematycznej

Powiązane wpisy

Mozaika Penrose’a

Mozaika Penrose’a jako mozaika nieokresowa Autor: Antonina Arkit Przedstawimy aplet dynamiczny umożliwiający tworzenie mozaiki Penrose’a. W aplecie tym dostępne są elementy tej mozaiki, które można układać w dowolnych konfiguracjach. Mozaika […]

Aproksymacja wielkości na przykładzie liczby PI

Autor: Aleksandra Arkit Według słownika PWN, aproksymacja to ujęcie czegoś w sposób niezupełnie ścisły lub zastąpienie jednych wielkości matematycznych przez inne, przybliżone,  mające na celu rozwiązanie pewnego problemu, którego nie […]

Miary i własności kątów w praktyce

Autor: Radosława Kranz Przedstawiamy propozycję ćwiczeń dla uczniów klasy VII i VIII z wykorzystaniem przyrządu do ilustracji figur jednokładnych i podobnych. W skład zestawu wchodzą: metalowe listewki różnej długości z otworami do […]

Portfolio, jako metoda pracy z uczniami

Autor: Aleksandra Dudek Słowo portfolio pochodzi z języka włoskiego: portare – nosić + foglio – kartka.  Zatem mówiąc potocznie jest to kartka do noszenia. Natomiast według słownika PWN jest to […]

Ostatnie wpisy

Chałupnicza analiza danych: 24.04.2024 r.

Chałupnicza analiza danych: 24.04.2024 r.

Zapraszamy 24 kwietnia 2024 r. o godzinie 13:00 do sali 207 A-29 na prelekcję pt. Asystent chatGPT, którą wygłosi Jacek Bojarski. Zespół OZMI zamierza zainicjować rozmowy i działania na naszym [...]

Więcej informacji...
Chałupnicza analiza danych: 24.01.2024r.

Chałupnicza analiza danych: 24.01.2024r.

Zapraszamy 24 stycznia 2024 r. o godzinie 13:00 do sali 207 A-29 na prelekcję pt. Matematyka i jej zastosowanie w programowaniu grafiki komputerowej, którą wygłosi Arkadiusz Lachowicz, nasz [...]

Więcej informacji...
Chałupnicza analiza danych: 18.10.2023r.

Chałupnicza analiza danych: 18.10.2023r.

W najbliższą środę o godzinie 13:00 w sali 205 A-29, prelekcję pt. Chaos wielomianowy wygłosi Karol Niewiadomski, nasz absolwent kierunku Inżynieria Danych. Karol bierze udział w projekcie Smart [...]

Więcej informacji...
Świat druku 3D

Świat druku 3D

Autor: Aleksandra Arkit, Marta Żuk Druk 3D w ostatnich latach staje się coraz bardziej dostępny – również w szkołach. W związku z inicjatywą edukacyjną Laboratoria Przyszłości realizowaną [...]

Więcej informacji...
Powered by WordPress | theme SG Window