Ośrodek Zastosowań Matematyki i Informatyki
Ośrodek Zastosowań Matematyki i Informatyki
  • Strona główna
  • Aktualności
    • badania
      • współpraca
      • chałupnicza analiza danych
      • szkoła modelowania matematycznego
    • edukacja
    • dydaktyka
    • pracownia matematyczna
      • pomoce dydaktyczne
      • GeoGebra
  • Działania
    • współpraca z przemysłem
    • Chałupnicza Analiza Danych
    • wykłady
    • blended learning
    • Szkoła Modelowania Matematycznego
      • I SMM
      • II SMM
      • III SMM
      • IV SMM
      • V SMM
  • pracownia matematyczna
    • pomoce dydaktyczne
    • GeoGebra
  • O nas
    • Cele OZMI
    • Regulamin OZMI
    • Struktura OZMI
    • Lokalizacja

Ośrodek Zastosowań Matematyki i Informatyki

Układanek ciąg dalszy…

Jakiś czas temu zaproponowaliśmy wykorzystanie Tangramu – popularnej łamigłówki znanej w Chinach od ok. 3000 lat – jako środka dydaktycznego na lekcjach matematyki. 

Tym razem chcemy zachęcić do zabawy z układanką Samuela Loyda – amerykańskiego wynalazcy gier i wybitnego specjalisty od zagadek. Sam Loyd  dokonał podziału kwadratu na pięć części:

z których można zbudować – układając poszczególne elementy tak, aby leżały obok siebie – prostokąt, pięciokąt, trapez równoramienny, krzyż grecki, równoległobok, kształt litery T:

Badanie własności geometrycznych poszczególnych części układanki proponujemy  do wykorzystania na warsztatowej lekcji powtórzeniowej. Polecamy również uwzględnienie obliczania pól i obwodów figur. Warto zachęcić uczniów do wykonania odpowiednich pomiarów. Dobrze byłoby, gdyby każdy uczeń mógł pracować ze swoją układanką.

W tym celu możemy wykonać ćwiczenie – powtarzając wiadomości o wielokątach i odcinkach w wielokątach – w wyniku którego każdy uczeń stworzy swoją własną układankę. Ćwiczenie to polega na podaniu serii poleceń do wykonania na arkuszu kartonowym:

  • narysuj kwadrat o boku równym 21 cm
  • w każdym narożniku narysuj kwadrat o boku równym 7 cm – powstanie krzyż grecki
  • oznacz wierzchołki krzyża greckiego literami kolejno: AB-C-DE-F-GH-I-JK-L, gdzie odcinki AB, DE, GH, JK są zewnętrznymi krawędziami ramion krzyża
  • zaznacz środek odcinka AB – punkt M
  • zaznacz środek odcinka EF – punkt N
  • narysuj odcinek o końcach w punktach M i N
  • połącz odcinkiem punkty C i J
  • połącz odcinkiem punkty F i I.

Efekt pracy:

Po otrzymaniu rysunku należy krzyż grecki wyciąć (narożne kwadraty odrzucić) i poprzecinać wzdłuż narysowanych linii. Układanka gotowa, a satysfakcja gwarantowana.

Po zbadaniu własności figur i utworzeniu figury wg wzorca uczeń może wkleić efekt swojej pracy do zeszytu.

Innym sposobem na stworzenie układanki Sam Loyda  jest wykorzystanie wiedzy z geometrii analitycznej.  Tym razem punktem wyjścia do tworzenia poszczególnych elementów układanki będzie pięciokąt. Prosimy uczniów o zaznaczenie w układzie współrzędnych następujących figur:

  • trójkąt o wierzchołkach A=(0,0), B=(5,0), C=(4,2)
  • trójkąt o wierzchołkach C, D=(2,1), E=(2,2)
  • trapez prostokątny o wierzchołkach A, D, E, F=(0,2)
  • kwadrat o wierzchołkach E, F, G=(0,4), H=(2,4)
  • sześciokąt o wierzchołkach C, E, H, G, I=(0,5), J=(2,6)

Efekt pracy przedstawia rysunek:

W ramach lekcji powtórzeniowej  można badać własności figur korzystając z narzędzi geometrii analitycznej np. wykazać, że trójkąt  ABC jest prostokątny, wyznaczyć kąt ostry trapezu badając kąt pomiędzy prostą AC i osią OY.

Po zbadaniu własności, pięciokąt należy wyciąć i poprzecinać na  części wzdłuż zaznaczonych linii.

Kolejną propozycją do wykorzystania na lekcji jest samodzielne tworzenie układanki w GeoGebrze. Więcej… już wkrótce.

Post navigation

IV Szkoła Modelowania Matematycznego już 13.05.2019 r. → ← Chałupnicza analiza danych: 10.04.2019 r.

Powiązane wpisy

Mozaika Penrose’a

Mozaika Penrose’a jako mozaika nieokresowa Autor: Antonina Arkit Przedstawimy aplet dynamiczny umożliwiający tworzenie mozaiki Penrose’a. W aplecie tym dostępne są elementy tej mozaiki, które można układać w dowolnych konfiguracjach. Mozaika […]

Aproksymacja wielkości na przykładzie liczby PI

Autor: Aleksandra Arkit Według słownika PWN, aproksymacja to ujęcie czegoś w sposób niezupełnie ścisły lub zastąpienie jednych wielkości matematycznych przez inne, przybliżone,  mające na celu rozwiązanie pewnego problemu, którego nie […]

Miary i własności kątów w praktyce

Autor: Radosława Kranz Przedstawiamy propozycję ćwiczeń dla uczniów klasy VII i VIII z wykorzystaniem przyrządu do ilustracji figur jednokładnych i podobnych. W skład zestawu wchodzą: metalowe listewki różnej długości z otworami do […]

Portfolio, jako metoda pracy z uczniami

Autor: Aleksandra Dudek Słowo portfolio pochodzi z języka włoskiego: portare – nosić + foglio – kartka.  Zatem mówiąc potocznie jest to kartka do noszenia. Natomiast według słownika PWN jest to […]

Ostatnie wpisy

Chałupnicza analiza danych: 24.04.2024 r.

Chałupnicza analiza danych: 24.04.2024 r.

Zapraszamy 24 kwietnia 2024 r. o godzinie 13:00 do sali 207 A-29 na prelekcję pt. Asystent chatGPT, którą wygłosi Jacek Bojarski. Zespół OZMI zamierza zainicjować rozmowy i działania na naszym [...]

Więcej informacji...
Chałupnicza analiza danych: 24.01.2024r.

Chałupnicza analiza danych: 24.01.2024r.

Zapraszamy 24 stycznia 2024 r. o godzinie 13:00 do sali 207 A-29 na prelekcję pt. Matematyka i jej zastosowanie w programowaniu grafiki komputerowej, którą wygłosi Arkadiusz Lachowicz, nasz [...]

Więcej informacji...
Chałupnicza analiza danych: 18.10.2023r.

Chałupnicza analiza danych: 18.10.2023r.

W najbliższą środę o godzinie 13:00 w sali 205 A-29, prelekcję pt. Chaos wielomianowy wygłosi Karol Niewiadomski, nasz absolwent kierunku Inżynieria Danych. Karol bierze udział w projekcie Smart [...]

Więcej informacji...
Świat druku 3D

Świat druku 3D

Autor: Aleksandra Arkit, Marta Żuk Druk 3D w ostatnich latach staje się coraz bardziej dostępny – również w szkołach. W związku z inicjatywą edukacyjną Laboratoria Przyszłości realizowaną [...]

Więcej informacji...
Powered by WordPress | theme SG Window