Ośrodek Zastosowań Matematyki i Informatyki
Ośrodek Zastosowań Matematyki i Informatyki
  • Strona główna
  • Aktualności
    • badania
      • współpraca
      • chałupnicza analiza danych
      • szkoła modelowania matematycznego
    • edukacja
    • dydaktyka
    • pracownia matematyczna
      • pomoce dydaktyczne
      • GeoGebra
  • Działania
    • współpraca z przemysłem
    • Chałupnicza Analiza Danych
    • wykłady
    • blended learning
    • Szkoła Modelowania Matematycznego
      • I SMM
      • II SMM
      • III SMM
      • IV SMM
      • V SMM
  • pracownia matematyczna
    • pomoce dydaktyczne
    • GeoGebra
  • O nas
    • Cele OZMI
    • Regulamin OZMI
    • Struktura OZMI
    • Lokalizacja

Ośrodek Zastosowań Matematyki i Informatyki

Start z GeoGebrą

Autor: Aleksandra Arkit

Program GeoGebra jest bardzo intuicyjny i łatwy do opanowania przez uczniów, którzy świetnie sobie radzą z jej obsługą. Tempo w jakim przyswajają kolejne umiejętności jest naprawdę imponujący. Wyzwaniem dla nich jest umiejętne wykorzystanie jej możliwości poprzez zastosowanie posiadanej wiedzy matematycznej. Chcąc zachęcić ich do wykorzystywania tej aplikacji, proponujemy przygotować lekcję wprowadzającą, na której uczniowie zapoznają się z podstawowymi narzędziami GeoGebry.

W tym celu przygotowujemy GeoGebrę pozostawiając WIDOK GRAFIKI i zamykając pozostałe okna (klikając krzyżyk w prawym górnym rogu). Jeżeli WIDOK GRAFIKI nie jest dostępny, to wybieramy go w menu WIDOK. Klikając na trójkącik w prawym górnym rogu okna grafiki – możemy rozwinąć menu, które pozwoli nam ukryć osie układu współrzędnych oraz siatkę (poprzez kliknięcie na właściwą ikonkę).  Pozostaje nam wybrać określony zbiór narzędzi, który będą mieli uczniowie do dyspozycji na tym etapie:

  • wybieramy w menu NARZĘDZIA opcję DOSTOSUJ PASEK NARZĘDZI
  • usuwamy z lewego okienka wszystkie narzędzia, klikając odpowiednią liczbę razy: USUŃ
  • przywracamy poszczególne narzędzia, które chcemy udostępnić – zaznaczamy je w prawym oknie i potwierdzamy każdorazowo klikając: WSTAW.

Według nas podstawowy zestaw narzędzi to:

  • PUNKT
  • PROSTA PRZEZ DWA PUNKTY
  • ODCINEK
  • ODCINEK O OKREŚLONEJ DŁUGOŚCI
  • ŚRODEK
  • WIELOKĄT
  • WIELOKĄT FOREMNY
  • OKRĄG O DANYM ŚRODKU PRZECHODZĄCY PRZEZ PUNKT
  • OKRĄG O DANYM ŚRODKU I PROMIENIU
  • OKRĄG PRZEZ TRZY PUNKTY
  • WSTAW TEKST
  • PRZEMIESZCZAJ OBSZAR ROBOCZY
  • PRZYBLIŻ
  • ODDAL
  • POKAŻ/UKRYJ OBIEKT
  • POKAŻ/UKRYJ ETYKIETĘ
  • USUŃ.

Przygotowane okno programu przedstawia ilustracja poniżej:

Zadaniem dla uczniów może być przygotowanie serii poleceń do wykonania przy pomocy dostępnych narzędzi mających na celu powtórzenie wiadomości z geometrii. Dodatkową trudnością może być wymóg oszczędnego korzystania z nazw własnych narzędzi (np. narysuj trójkąt zamiast narysuj wielokąt o trzech wierzchołkach  bądź okrąg przechodzący przez wierzchołki trójkąta zamiast okrąg przechodzący przez trzy punkty). W międzyczasie można uczniom pokazać jak modyfikować kolor, styl lub wielkości obiektów (klikając w trójkącik obok napisu WIDOK GRAFIKI po zaznaczeniu obiektu, który chcemy modyfikować). Przygotowaną listą mogą się wymienić z kolegą lub koleżanką i sprawdzić czy uda się im poprawnie wykonać zadanie.

Post navigation

Chałupnicza analiza danych: 16.01.2019 r. → ← Tangram w GG

Powiązane wpisy

Mozaika Penrose’a

Mozaika Penrose’a jako mozaika nieokresowa Autor: Antonina Arkit Przedstawimy aplet dynamiczny umożliwiający tworzenie mozaiki Penrose’a. W aplecie tym dostępne są elementy tej mozaiki, które można układać w dowolnych konfiguracjach. Mozaika […]

Aproksymacja wielkości na przykładzie liczby PI

Autor: Aleksandra Arkit Według słownika PWN, aproksymacja to ujęcie czegoś w sposób niezupełnie ścisły lub zastąpienie jednych wielkości matematycznych przez inne, przybliżone,  mające na celu rozwiązanie pewnego problemu, którego nie […]

Miary i własności kątów w praktyce

Autor: Radosława Kranz Przedstawiamy propozycję ćwiczeń dla uczniów klasy VII i VIII z wykorzystaniem przyrządu do ilustracji figur jednokładnych i podobnych. W skład zestawu wchodzą: metalowe listewki różnej długości z otworami do […]

Portfolio, jako metoda pracy z uczniami

Autor: Aleksandra Dudek Słowo portfolio pochodzi z języka włoskiego: portare – nosić + foglio – kartka.  Zatem mówiąc potocznie jest to kartka do noszenia. Natomiast według słownika PWN jest to […]

Ostatnie wpisy

Chałupnicza analiza danych: 24.04.2024 r.

Chałupnicza analiza danych: 24.04.2024 r.

Zapraszamy 24 kwietnia 2024 r. o godzinie 13:00 do sali 207 A-29 na prelekcję pt. Asystent chatGPT, którą wygłosi Jacek Bojarski. Zespół OZMI zamierza zainicjować rozmowy i działania na naszym [...]

Więcej informacji...
Chałupnicza analiza danych: 24.01.2024r.

Chałupnicza analiza danych: 24.01.2024r.

Zapraszamy 24 stycznia 2024 r. o godzinie 13:00 do sali 207 A-29 na prelekcję pt. Matematyka i jej zastosowanie w programowaniu grafiki komputerowej, którą wygłosi Arkadiusz Lachowicz, nasz [...]

Więcej informacji...
Chałupnicza analiza danych: 18.10.2023r.

Chałupnicza analiza danych: 18.10.2023r.

W najbliższą środę o godzinie 13:00 w sali 205 A-29, prelekcję pt. Chaos wielomianowy wygłosi Karol Niewiadomski, nasz absolwent kierunku Inżynieria Danych. Karol bierze udział w projekcie Smart [...]

Więcej informacji...
Świat druku 3D

Świat druku 3D

Autor: Aleksandra Arkit, Marta Żuk Druk 3D w ostatnich latach staje się coraz bardziej dostępny – również w szkołach. W związku z inicjatywą edukacyjną Laboratoria Przyszłości realizowaną [...]

Więcej informacji...
Powered by WordPress | theme SG Window