Ośrodek Zastosowań Matematyki i Informatyki
Ośrodek Zastosowań Matematyki i Informatyki
  • Strona główna
  • Aktualności
    • badania
      • współpraca
      • chałupnicza analiza danych
      • szkoła modelowania matematycznego
    • edukacja
    • dydaktyka
    • pracownia matematyczna
      • pomoce dydaktyczne
      • GeoGebra
  • Działania
    • współpraca z przemysłem
    • Chałupnicza Analiza Danych
    • wykłady
    • blended learning
    • Szkoła Modelowania Matematycznego
      • I SMM
      • II SMM
      • III SMM
      • IV SMM
      • V SMM
  • pracownia matematyczna
    • pomoce dydaktyczne
    • GeoGebra
  • O nas
    • Cele OZMI
    • Regulamin OZMI
    • Struktura OZMI
    • Lokalizacja

Ośrodek Zastosowań Matematyki i Informatyki

Portfolio, jako metoda pracy z uczniami

Autor: Aleksandra Dudek

Słowo portfolio pochodzi z języka włoskiego: portare – nosić + foglio – kartka.  Zatem mówiąc potocznie jest to kartka do noszenia. Natomiast według słownika PWN jest to teczka zawierająca dokumentację czyjejś działalności artystycznej, np. rysunki, zdjęcia. Należy zauważyć, że jest to prosta, uniwersalna metoda, która może być stosowana nie tylko w firmach i zakładach pracy, ale także w szkołach na różnych etapach nauczania.

Teczką ucznia może być zbiór materiałów na określony temat, zbiór prac ucznia przedstawiający jego wysiłek, postępy, osiągnięcia lub dokumentacja pracy ucznia wokół wybranego tematu. W skład portfolio mogą wchodzić notatki i artykuły prasowe dotyczące analizowanego zagadnienia, materiały ilustracyjne, aforyzmy, ważne myśli, nagrana płyta CD, OK zeszyt, dowody a także inne pomysły ucznia. Różnorodne materiały mogą dokumentować pracę ucznia wokół opracowywanego tematu,  jednak tylko od nauczyciela zależy czy i w jaki sposób ją wzbogaci.

Metoda portfolio pozwala na aktywizację zainteresowań ucznia a także może stanowić odpowiednik rozbudowanego notatnika przedmiotowego. W klasach najstarszych uczniowie mogą tworzyć tak zwaną teczkę absolwenta, która może okazać się przydatna w staraniach o przyjęcie do szkoły wyższego szczebla.

JAK POWINNO WYGLĄDAĆ TWORZENIE PORTFOLIO ?

Nauczyciel, chcący stosować metodę portfolio na swoich zajęciach, powinien zaznajomić uczniów z istotą metody, określić zasady weryfikacji wyników pracy, dokonać podziału zadań lub zaakceptować ich wybór przez poszczególnych uczniów. Dopiero, gdy wyjaśnimy uczniom w jaki sposób będziemy pracować i jakich efektów oczekujemy, możemy postawić im problem, temat, który mają opracować. Pamiętajmy, aby dać uczniom wystarczający czas i wspierać ich w trakcie zbierania materiałów i informacji. Kompletowanie teczki ma odbywać się pod opieką nauczyciela. Przez cały okres pracy ucznia, profesor powinien śledzić jego postępy, wyczulać na niewykorzystane źródła przydatnych wiadomości i materiałów, ukazywać możliwości urozmaicenia zarówno treści, jak i formy zbiorów.  Aby uczniowie zauważyli sens tworzenia takowej teczki, w określonym terminie, musimy zorganizować lekcję lub dwie z zastosowaniem materiałów zebranych przez uczniów. Każda lekcja prowadzona metodą portfolio powinna stanowić doskonałą okazję do weryfikacji przez uczniów indywidualnych postępów w konstruowaniu własnych teczek. Lekcja taka jest zarówno źródłem poprawek będących wynikiem wniosków pozytywnych (co robię dobrze, co udoskonalić), jak i negatywnych (co robię niewłaściwie, co wyeliminować lub poprawić).

Zwieńczeniem indywidualnej pracy ucznia nad kompletowaniem teczki jest jego udział w przeprowadzeniu lekcji.  Zawartość teczki powinna zapewniać barwne, merytoryczne i metodyczne zilustrowanie tematu lekcji lub wybranego zagadnienia. Stanowi to ważny element zarówno bieżącej, jak i ostatecznej pracy ucznia – uzyskania oceny semestralnej, końcowej, bądź rocznej.

Stosowanie metody portfolio jest wyrazem dążenia do zwiększenia trafności oceny stopnia przygotowania i postępów uczniów. Oszacowanie uzdolnień ucznia wymaga zastosowania nowych metod dydaktycznych. Standardowe sprawdziany stanowią istotną blokadę na drodze reformowania szkolnictwa.  Dlatego portfolio wymaga głębokiego przewartościowania tradycyjnego myślenia o ocenianiu, a także samego procesu oceny. Teczka, będąc zbiorem prac ucznia, jest równocześnie narzędziem szacowania pracy ucznia i osiąganych tą drogą efektów dydaktycznych.

Więcej o metodzie portfolio znajdziesz na stronie: Hanna Konopka w ramach Kształcenia Obywatelskiego w Szkole Samorządowej

Źródło ilustracji do posta: strona www Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji

Post navigation

Powrót po pandemii do pracowni matematycznej… → ← Chałupnicza analiza danych: 29.05.2019r.

Powiązane wpisy

Mozaika Penrose’a

Mozaika Penrose’a jako mozaika nieokresowa Autor: Antonina Arkit Przedstawimy aplet dynamiczny umożliwiający tworzenie mozaiki Penrose’a. W aplecie tym dostępne są elementy tej mozaiki, które można układać w dowolnych konfiguracjach. Mozaika […]

Aproksymacja wielkości na przykładzie liczby PI

Autor: Aleksandra Arkit Według słownika PWN, aproksymacja to ujęcie czegoś w sposób niezupełnie ścisły lub zastąpienie jednych wielkości matematycznych przez inne, przybliżone,  mające na celu rozwiązanie pewnego problemu, którego nie […]

Miary i własności kątów w praktyce

Autor: Radosława Kranz Przedstawiamy propozycję ćwiczeń dla uczniów klasy VII i VIII z wykorzystaniem przyrządu do ilustracji figur jednokładnych i podobnych. W skład zestawu wchodzą: metalowe listewki różnej długości z otworami do […]

Układanek ciąg dalszy…

Jakiś czas temu zaproponowaliśmy wykorzystanie Tangramu – popularnej łamigłówki znanej w Chinach od ok. 3000 lat – jako środka dydaktycznego na lekcjach matematyki.  Tym razem chcemy zachęcić do zabawy z […]

Ostatnie wpisy

Chałupnicza analiza danych: 24.04.2024 r.

Chałupnicza analiza danych: 24.04.2024 r.

Zapraszamy 24 kwietnia 2024 r. o godzinie 13:00 do sali 207 A-29 na prelekcję pt. Asystent chatGPT, którą wygłosi Jacek Bojarski. Zespół OZMI zamierza zainicjować rozmowy i działania na naszym [...]

Więcej informacji...
Chałupnicza analiza danych: 24.01.2024r.

Chałupnicza analiza danych: 24.01.2024r.

Zapraszamy 24 stycznia 2024 r. o godzinie 13:00 do sali 207 A-29 na prelekcję pt. Matematyka i jej zastosowanie w programowaniu grafiki komputerowej, którą wygłosi Arkadiusz Lachowicz, nasz [...]

Więcej informacji...
Chałupnicza analiza danych: 18.10.2023r.

Chałupnicza analiza danych: 18.10.2023r.

W najbliższą środę o godzinie 13:00 w sali 205 A-29, prelekcję pt. Chaos wielomianowy wygłosi Karol Niewiadomski, nasz absolwent kierunku Inżynieria Danych. Karol bierze udział w projekcie Smart [...]

Więcej informacji...
Świat druku 3D

Świat druku 3D

Autor: Aleksandra Arkit, Marta Żuk Druk 3D w ostatnich latach staje się coraz bardziej dostępny – również w szkołach. W związku z inicjatywą edukacyjną Laboratoria Przyszłości realizowaną [...]

Więcej informacji...
Powered by WordPress | theme SG Window