Ośrodek Zastosowań Matematyki i Informatyki
Ośrodek Zastosowań Matematyki i Informatyki
  • Strona główna
  • Aktualności
    • badania
      • współpraca
      • chałupnicza analiza danych
      • szkoła modelowania matematycznego
    • edukacja
    • dydaktyka
    • pracownia matematyczna
      • pomoce dydaktyczne
      • GeoGebra
  • Działania
    • współpraca z przemysłem
    • Chałupnicza Analiza Danych
    • wykłady
    • blended learning
    • Szkoła Modelowania Matematycznego
      • I SMM
      • II SMM
      • III SMM
      • IV SMM
      • V SMM
  • pracownia matematyczna
    • pomoce dydaktyczne
    • GeoGebra
  • O nas
    • Cele OZMI
    • Regulamin OZMI
    • Struktura OZMI
    • Lokalizacja

Ośrodek Zastosowań Matematyki i Informatyki

Miary i własności kątów w praktyce

Autor: Radosława Kranz

Przedstawiamy propozycję ćwiczeń dla uczniów klasy VII i VIII z wykorzystaniem przyrządu do ilustracji figur jednokładnych i podobnych. W skład zestawu wchodzą:

  • metalowe listewki różnej długości z otworami do umieszczania śrub mocujących,
  • kątomierze służące do mierzenia kątów w stopniach od 0⁰ do 360⁰,
  • gumki zakończone haczykami,
  • śrubki z nakrętkami.

Ćwiczenie 1  Ilustracja miary kątów przyległych i kątów wierzchołkowych

Przy pomocy dwóch metalowych listewek dowolnej długości, jednego kątomierza i jednej śrubki mocującej zbuduj przyrząd łącząc poszczególne elementy w sposób wskazany na zdjęciu:

Następnie używając zbudowanego przyrządu:

  1. odczytaj na kątomierzu miary kątów przyległych α i β oraz oblicz ich sumę; rozpatrz różne przypadki zmieniając położenie listewek; sformułuj odpowiedni wniosek,
  2. odczytaj na kątomierzu miary kątów wierzchołkowych α i jego pary oraz miary kątów wierzchołkowych  β i jego pary; rozpatrz różne przypadki zmieniając położenie listewek; sformułuj odpowiedni wniosek.

Ćwiczenie 2 Ilustracja miary kątów odpowiadających i kątów naprzemianległych

Przy pomocy czterech metalowych listewek (w tym jedna utrzymująca stabilność konstrukcji), dwóch kątomierzy i czterech śrubek mocujących zbuduj przyrząd łącząc wszystkie elementy w sposób wskazany na zdjęciu:

Następnie używając zbudowanego przyrządu:

  1. odczytaj na kątomierzu miary kątów odpowiadających α i jego pary; rozpatrz trzy pozostałe przypadki takich kątów; sformułuj odpowiednie wnioski,
  2. odczytaj na kątomierzu miary kątów naprzemianległych  β i jego pary; rozpatrz trzy pozostałe przypadki takich kątów; sformułuj odpowiednie wnioski.

Ćwiczenie 3 Ilustracja sumy miar kątów w trójkącie

Przy pomocy pięciu metalowych listewek (w tym jedna utrzymująca stabilność konstrukcji), trzech kątomierzy, pięciu śrubek mocujących zbuduj przyrząd łącząc wszystkie elementy w sposób wskazany na zdjęciu:

Następnie używając zbudowanego przyrządu:

  1. odczytaj na kątomierzu miary kątów α , β  i γ  trójkąta oraz oblicz ich sumę; odczytaj miary kątów naprzemianległych do kątów α i  β oraz określ lub oblicz ich sumę razem z miarą kąta γ,
  2. zmień położenie wierzchołka kąta β przesuwając go w prawo lub w lewo wzdłuż podstawy i ponownie wykonaj polecenia podpunktu a); sformułuj odpowiedni wniosek.

Post navigation

Pożegnanie? → ← Powrót po pandemii do pracowni matematycznej…

Powiązane wpisy

Mozaika Penrose’a

Mozaika Penrose’a jako mozaika nieokresowa Autor: Antonina Arkit Przedstawimy aplet dynamiczny umożliwiający tworzenie mozaiki Penrose’a. W aplecie tym dostępne są elementy tej mozaiki, które można układać w dowolnych konfiguracjach. Mozaika […]

Aproksymacja wielkości na przykładzie liczby PI

Autor: Aleksandra Arkit Według słownika PWN, aproksymacja to ujęcie czegoś w sposób niezupełnie ścisły lub zastąpienie jednych wielkości matematycznych przez inne, przybliżone,  mające na celu rozwiązanie pewnego problemu, którego nie […]

Portfolio, jako metoda pracy z uczniami

Autor: Aleksandra Dudek Słowo portfolio pochodzi z języka włoskiego: portare – nosić + foglio – kartka.  Zatem mówiąc potocznie jest to kartka do noszenia. Natomiast według słownika PWN jest to […]

Układanek ciąg dalszy…

Jakiś czas temu zaproponowaliśmy wykorzystanie Tangramu – popularnej łamigłówki znanej w Chinach od ok. 3000 lat – jako środka dydaktycznego na lekcjach matematyki.  Tym razem chcemy zachęcić do zabawy z […]

Ostatnie wpisy

Chałupnicza analiza danych: 24.04.2024 r.

Chałupnicza analiza danych: 24.04.2024 r.

Zapraszamy 24 kwietnia 2024 r. o godzinie 13:00 do sali 207 A-29 na prelekcję pt. Asystent chatGPT, którą wygłosi Jacek Bojarski. Zespół OZMI zamierza zainicjować rozmowy i działania na naszym [...]

Więcej informacji...
Chałupnicza analiza danych: 24.01.2024r.

Chałupnicza analiza danych: 24.01.2024r.

Zapraszamy 24 stycznia 2024 r. o godzinie 13:00 do sali 207 A-29 na prelekcję pt. Matematyka i jej zastosowanie w programowaniu grafiki komputerowej, którą wygłosi Arkadiusz Lachowicz, nasz [...]

Więcej informacji...
Chałupnicza analiza danych: 18.10.2023r.

Chałupnicza analiza danych: 18.10.2023r.

W najbliższą środę o godzinie 13:00 w sali 205 A-29, prelekcję pt. Chaos wielomianowy wygłosi Karol Niewiadomski, nasz absolwent kierunku Inżynieria Danych. Karol bierze udział w projekcie Smart [...]

Więcej informacji...
Świat druku 3D

Świat druku 3D

Autor: Aleksandra Arkit, Marta Żuk Druk 3D w ostatnich latach staje się coraz bardziej dostępny – również w szkołach. W związku z inicjatywą edukacyjną Laboratoria Przyszłości realizowaną [...]

Więcej informacji...
Powered by WordPress | theme SG Window