Ośrodek Zastosowań Matematyki i Informatyki
Ośrodek Zastosowań Matematyki i Informatyki
  • Strona główna
  • Aktualności
    • badania
      • współpraca
      • chałupnicza analiza danych
      • szkoła modelowania matematycznego
    • edukacja
    • dydaktyka
    • pracownia matematyczna
      • pomoce dydaktyczne
      • GeoGebra
  • Działania
    • współpraca z przemysłem
    • Chałupnicza Analiza Danych
    • wykłady
    • blended learning
    • Szkoła Modelowania Matematycznego
      • I SMM
      • II SMM
      • III SMM
      • IV SMM
      • V SMM
  • pracownia matematyczna
    • pomoce dydaktyczne
    • GeoGebra
  • O nas
    • Cele OZMI
    • Regulamin OZMI
    • Struktura OZMI
    • Lokalizacja

Ośrodek Zastosowań Matematyki i Informatyki

Mozaika Penrose’a

Mozaika Penrose’a jako mozaika nieokresowa

Autor: Antonina Arkit

Przedstawimy aplet dynamiczny umożliwiający tworzenie mozaiki Penrose’a. W aplecie tym dostępne są elementy tej mozaiki, które można układać w dowolnych konfiguracjach.

Mozaika to wypełnienie powierzchni powtarzającymi się elementami bez pozostawiania pustych przestrzeni i nakładania się elementów na siebie, tworząc jakąś całość.

Mozaiki okresowe to takie, w których powtarza się jeden określony motyw, np. proste, kwadratowe kafelki. Mozaiki nieokresowe nie mają takiego motywu. Przykładem mozaiki nieokresowej jest mozaika Penrose’a złożona z dwóch elementów, które nazwę tu strzałką i latawcem:

Elementy te ściśle związane są ze złotą liczbą i tzw. złotą proporcją.

Złota proporcja to podział odcinka na dwie części w taki sposób, aby stosunek części dłuższej do krótszej wynosił tyle, ile stosunek całego odcinka do części dłuższej. Stosunek ten wynosi w przybliżeniu 1,618 i jest oznaczany grecką literą φ.

Pojawia się on w wielu miejscach. Dokładnie tyle wynosi stosunek przekątnych i boków pięciokąta foremnego:

Obecność złotej liczby w mozaice Penrose’a widoczna jest w stosunku pola latawca do pola strzałki. Elementy te można wpisać w pięciokąt foremny:

Z tego wiemy, że proporcje w pięciokącie nakładają się na dane figury.

Ta liczba zawiera się również w bokach figur, co można zobaczyć na pierwszym rysunku (boki strzałki i latawca mają długości 1+ φ, 1+ φ, 1+ 1/φ, 1+ 1/φ).

Proporcję tę stosuje się w sztuce, np. w fotografii czy architekturze. Złoty podział w fotografii to zasada kompozycji, w której obszar dzieli się na 9 części według tej proporcji. W architekturze zaś można zobaczyć tę proporcję w różnych budowlach, jak w Wielkim Meczecie w Kairuan czy, jak się uznaje, w greckim Partenonie.

Występuje w ciągu Fibonacciego (0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21…), im wyższe liczby, tym stosunek dwóch kolejnych wyrazów tego ciągu bardziej zbliża się do złotej proporcji. Ciąg Fibonacciego można przedstawić w postaci spirali, w której podane wyrazy są długościami boków kwadratów:

Pod tą postacią pojawia się w przyrodzie:

w muszlach:

 

ramionach galaktyk:

 

lub płatkach kwiatów:

 

Aby skonstruować elementy mozaiki, potrzebujemy znać długość odcinka, który jest krótszą przekątną rombu powstałego ze strzałki i latawca.

Mamy dane długości boków oraz dłuższą przekątną (można zauważyć, że łuki nakładają się na siebie, stąd wystarczy dodać długości ich promieni). Możemy z tego skorzystać, aby obliczyć długość drugiej przekątnej (d=3,07): 

Konstrukcja elementów mozaiki

  1. Rysujemy odcinek o długości 3,07:

  1. Zakreślamy z końców odcinka łuki z jednej strony odcinka o promieniu równym długości boku rombu, czyli 2,618:

  1. Zakreślamy z końców odcinka łuki o długości 1,618:

  1. W strzałce po tej samej stronie, gdzie był zakreślony bok rombu;

  2. W latawcu po przeciwnej stronie od zakreślonego boku rombu;

  1. Łączymy cztery punkty, otrzymując oba czworokąty:

Możemy również wewnątrz figur narysować łuki o promieniu 1,618, 1 i 0,618:

Na podstawie przedstawionej konstrukcji w GeoGebrze stworzyłam dwa narzędzia do wstawiania tych elementów i tworzenia mozaiki Penrose’a. W celu dodania kolejnej strzałki klikamy ikonkę trójkąta, w celu dodania latawca klikamy ikonkę rombu.

Efekt można zobaczyć poniżej (aby przesunąć figurę, używamy niebieskiego punktu, aby obrócić ją, używamy punktu czerwonego):

Post navigation

Zmiana wirtualnej lokalizacji Pracowni Matematycznej → ← Aproksymacja wielkości na przykładzie liczby PI

Powiązane wpisy

Aproksymacja wielkości na przykładzie liczby PI

Autor: Aleksandra Arkit Według słownika PWN, aproksymacja to ujęcie czegoś w sposób niezupełnie ścisły lub zastąpienie jednych wielkości matematycznych przez inne, przybliżone,  mające na celu rozwiązanie pewnego problemu, którego nie […]

Miary i własności kątów w praktyce

Autor: Radosława Kranz Przedstawiamy propozycję ćwiczeń dla uczniów klasy VII i VIII z wykorzystaniem przyrządu do ilustracji figur jednokładnych i podobnych. W skład zestawu wchodzą: metalowe listewki różnej długości z otworami do […]

Portfolio, jako metoda pracy z uczniami

Autor: Aleksandra Dudek Słowo portfolio pochodzi z języka włoskiego: portare – nosić + foglio – kartka.  Zatem mówiąc potocznie jest to kartka do noszenia. Natomiast według słownika PWN jest to […]

Układanek ciąg dalszy…

Jakiś czas temu zaproponowaliśmy wykorzystanie Tangramu – popularnej łamigłówki znanej w Chinach od ok. 3000 lat – jako środka dydaktycznego na lekcjach matematyki.  Tym razem chcemy zachęcić do zabawy z […]

Ostatnie wpisy

Chałupnicza analiza danych: 24.04.2024 r.

Chałupnicza analiza danych: 24.04.2024 r.

Zapraszamy 24 kwietnia 2024 r. o godzinie 13:00 do sali 207 A-29 na prelekcję pt. Asystent chatGPT, którą wygłosi Jacek Bojarski. Zespół OZMI zamierza zainicjować rozmowy i działania na naszym [...]

Więcej informacji...
Chałupnicza analiza danych: 24.01.2024r.

Chałupnicza analiza danych: 24.01.2024r.

Zapraszamy 24 stycznia 2024 r. o godzinie 13:00 do sali 207 A-29 na prelekcję pt. Matematyka i jej zastosowanie w programowaniu grafiki komputerowej, którą wygłosi Arkadiusz Lachowicz, nasz [...]

Więcej informacji...
Chałupnicza analiza danych: 18.10.2023r.

Chałupnicza analiza danych: 18.10.2023r.

W najbliższą środę o godzinie 13:00 w sali 205 A-29, prelekcję pt. Chaos wielomianowy wygłosi Karol Niewiadomski, nasz absolwent kierunku Inżynieria Danych. Karol bierze udział w projekcie Smart [...]

Więcej informacji...
Świat druku 3D

Świat druku 3D

Autor: Aleksandra Arkit, Marta Żuk Druk 3D w ostatnich latach staje się coraz bardziej dostępny – również w szkołach. W związku z inicjatywą edukacyjną Laboratoria Przyszłości realizowaną [...]

Więcej informacji...
Powered by WordPress | theme SG Window