Ośrodek Zastosowań Matematyki i Informatyki
Ośrodek Zastosowań Matematyki i Informatyki
  • Strona główna
  • Aktualności
    • badania
      • współpraca
      • chałupnicza analiza danych
      • szkoła modelowania matematycznego
    • edukacja
    • dydaktyka
    • pracownia matematyczna
      • pomoce dydaktyczne
      • GeoGebra
  • Działania
    • współpraca z przemysłem
    • Chałupnicza Analiza Danych
    • wykłady
    • blended learning
    • Szkoła Modelowania Matematycznego
      • I SMM
      • II SMM
      • III SMM
      • IV SMM
      • V SMM
  • pracownia matematyczna
    • pomoce dydaktyczne
    • GeoGebra
  • O nas
    • Cele OZMI
    • Regulamin OZMI
    • Struktura OZMI
    • Lokalizacja

Ośrodek Zastosowań Matematyki i Informatyki

Aproksymacja wielkości na przykładzie liczby PI

Autor: Aleksandra Arkit

Według słownika PWN, aproksymacja to ujęcie czegoś w sposób niezupełnie ścisły lub zastąpienie jednych wielkości matematycznych przez inne, przybliżone,  mające na celu rozwiązanie pewnego problemu, którego nie da się przedstawić dokładnie w postaci analitycznej.
Jest to podejście często wykorzystywane w modelowaniu matematycznym czy w metodach numerycznych. Również w życiu codziennym mamy do czynienia z aproksymacją, gdy nie możemy  być do końca precyzyjni – na przykład podając szacunkowy koszt wykonania usługi, podczas, gdy jej rzeczywisty koszt będzie ostatecznie powiązany z faktycznie zużytymi materiałami czy czasem trwania wykonania usługi. Planując podróż lub idąc na zakupy również dokonujemy szacunku kosztów, dobierając produkty w taki sposób, aby ich łączna cena nie przekroczyła założonego budżetu.

W ideę aproksymacji wpisuje się znana wszystkim liczba pi, gdyż nie jesteśmy w stanie podać jej dokładnej wartości i często posługujemy się jej przybliżeniem: 3.14.

Jest to na tyle ciekawe zagadnienie, że warto włączyć je w proces dydaktyczny mając na celu realizację podstawy programowej w zakresie sprawnego wykorzystywania narzędzi matematyki w życiu codziennym, a także kształcenie myślenia matematycznego ukierunkowanego na kreatywne rozwiązywanie problemów z różnych dziedzin ze świadomym wykorzystaniem metod i narzędzi wywodzących się z informatyki.

W celu ujarzmienia i oswojenia liczby pi proponujemy ćwiczenie w celu oszacowania jej wielkości.

W pierwszej kolejności prosimy uczniów o zapoznanie się z apletem dynamicznym LICZBA PI, a następnie rozpoczynamy dyskusję na temat jego merytorycznej zawartości.

Liczymy na „odkrycie” reguły,  że im więcej boków ma wielokąt foremny opisany lub wpisany w okrąg o średnicy równej 1 jednostce, tym bliższa jest wartość jego obwodu długości okręgu równej pi. Następnie proponujemy sprawdzenie tej reguły przez wyznaczenie obwodów odpowiednich wielokątów dla różnej liczby boków. Każdej grupie przydzielamy inną liczbę boków wielokątów foremnych. Prosimy o porównanie otrzymanego wyniku z wartością prezentowaną w aplecie dla odpowiedniej liczby boków i wyznaczenia błędu względnego przyjęcia długości obwodu wielokąta do oszacowania liczby wartości pi. Uzyskane wyniki przez poszczególne grupy możemy przedstawić w postaci ciągu liczbowego i zilustrować jego wyrazy na wykresie. W przypadku realizacji programu matematyki na poziomie rozszerzonym określamy ten ciąg wzorem ogólnym i obliczamy jego granicę w celu potwierdzenia prawdziwości zaobserwowanej reguły. Analogiczne rozumowanie można przeprowadzić dla pola koła, ale warto wtedy do obliczeń przyjąć średnicę koła równą dwóm jednostkom.

Celem tego ćwiczenia jest wprowadzenie uczniów w świat modelowania matematycznego, przybliżenie pojęcia aproksymacji, jak również zmierzenie się z wymaganiami ogólnymi kształcenia matematycznego podstawy programowej w zakresie rozumowania i argumentacji oraz wymaganiami szczegółowymi w zakresie stosowania twierdzenia kosinusów, rozwiązywania trójkątów czy obliczania pola trójkąta o danym kącie. Wartościowe jest również przedstawienie wyników w postaci ciągu liczbowego i analiza jego własności w kontekście wymagań ogólnych kształcenia matematycznego podstawy programowej w zakresie wykorzystania i interpretowania reprezentacji.

Post navigation

Mozaika Penrose’a → ← Pożegnanie?

Powiązane wpisy

Mozaika Penrose’a

Mozaika Penrose’a jako mozaika nieokresowa Autor: Antonina Arkit Przedstawimy aplet dynamiczny umożliwiający tworzenie mozaiki Penrose’a. W aplecie tym dostępne są elementy tej mozaiki, które można układać w dowolnych konfiguracjach. Mozaika […]

Miary i własności kątów w praktyce

Autor: Radosława Kranz Przedstawiamy propozycję ćwiczeń dla uczniów klasy VII i VIII z wykorzystaniem przyrządu do ilustracji figur jednokładnych i podobnych. W skład zestawu wchodzą: metalowe listewki różnej długości z otworami do […]

Portfolio, jako metoda pracy z uczniami

Autor: Aleksandra Dudek Słowo portfolio pochodzi z języka włoskiego: portare – nosić + foglio – kartka.  Zatem mówiąc potocznie jest to kartka do noszenia. Natomiast według słownika PWN jest to […]

Układanek ciąg dalszy…

Jakiś czas temu zaproponowaliśmy wykorzystanie Tangramu – popularnej łamigłówki znanej w Chinach od ok. 3000 lat – jako środka dydaktycznego na lekcjach matematyki.  Tym razem chcemy zachęcić do zabawy z […]

Ostatnie wpisy

Chałupnicza analiza danych: 24.04.2024 r.

Chałupnicza analiza danych: 24.04.2024 r.

Zapraszamy 24 kwietnia 2024 r. o godzinie 13:00 do sali 207 A-29 na prelekcję pt. Asystent chatGPT, którą wygłosi Jacek Bojarski. Zespół OZMI zamierza zainicjować rozmowy i działania na naszym [...]

Więcej informacji...
Chałupnicza analiza danych: 24.01.2024r.

Chałupnicza analiza danych: 24.01.2024r.

Zapraszamy 24 stycznia 2024 r. o godzinie 13:00 do sali 207 A-29 na prelekcję pt. Matematyka i jej zastosowanie w programowaniu grafiki komputerowej, którą wygłosi Arkadiusz Lachowicz, nasz [...]

Więcej informacji...
Chałupnicza analiza danych: 18.10.2023r.

Chałupnicza analiza danych: 18.10.2023r.

W najbliższą środę o godzinie 13:00 w sali 205 A-29, prelekcję pt. Chaos wielomianowy wygłosi Karol Niewiadomski, nasz absolwent kierunku Inżynieria Danych. Karol bierze udział w projekcie Smart [...]

Więcej informacji...
Świat druku 3D

Świat druku 3D

Autor: Aleksandra Arkit, Marta Żuk Druk 3D w ostatnich latach staje się coraz bardziej dostępny – również w szkołach. W związku z inicjatywą edukacyjną Laboratoria Przyszłości realizowaną [...]

Więcej informacji...
Powered by WordPress | theme SG Window