Ośrodek Zastosowań Matematyki i Informatyki
Ośrodek Zastosowań Matematyki i Informatyki
  • Strona główna
  • Aktualności
    • badania
      • współpraca
      • chałupnicza analiza danych
      • szkoła modelowania matematycznego
    • edukacja
    • dydaktyka
    • pracownia matematyczna
      • pomoce dydaktyczne
      • GeoGebra
  • Działania
    • współpraca z przemysłem
    • Chałupnicza Analiza Danych
    • wykłady
    • blended learning
    • Szkoła Modelowania Matematycznego
      • I SMM
      • II SMM
      • III SMM
      • IV SMM
      • V SMM
  • pracownia matematyczna
    • pomoce dydaktyczne
    • GeoGebra
  • O nas
    • Cele OZMI
    • Regulamin OZMI
    • Struktura OZMI
    • Lokalizacja

Ośrodek Zastosowań Matematyki i Informatyki

Inspiracje do pracy zawodowej nauczyciela…

Autor: Monika Łuka studentka 31MAT-SP specjalność nauczycielska na WMIiE UZ

W ramach Zachodniopomorskiego Kongresu Innowacyjnych Nauczycieli Matematyki, który odbył się w grudniu 2018 roku w Szczecinie, odbyły się cztery wykłady.
Pierwszy pt. „Na pozór nieistotne, czyli jak skuteczniej uczyć się matematyki” wygłosił Dariusz Kulma, w którym poruszył temat samokształcenie – radość uczenia się. Jako przykład podał eksperyment Sugata Mitre’a (profesora technologii edukacyjnej w Szkole Edukacji, Komunikacji i Nauk Językowych Uniwersytetu Newcastle w Anglii) – znany pod tytułem „Dziura w murze”. Chodzi o edukację minimalnie inwazyjną (MIE) – czyli formę uczenia się, w której dzieci działają w nienadzorowanych środowiskach. Sugate Mitre mówi: pomóżcie zbudować Szkołę w Chmurze, a obserwacje i zdobyte doświadczenia wykorzystam w tworzonym, edukacyjnym laboratorium. Celem jego przedsięwzięcia jest inspirowanie dzieci do odkryć i uczenia się od siebie na wzajem w sieci programów. Więcej informacji na ten temat…

Autor wykładu zwrócił też uwagę na wpływ kolorów w nauczaniu i uczeniu się – podkreślenie ważnego tekstu ułatwia jego zapamiętywanie. Uczniowie chętniej uczą się z podręczników i książek kolorowych, bogato ilustrowanych. Dariusz Kulma część prezentacji poświęcił również stresowi na lekcji matematyki – jeśli słaby uczeń jest zestresowany przed zajęciami, to poziom przyswajania wiedzy nie będzie tak korzystny jak w przypadku ucznia, który nie ma problemów z nauką matematyki. Wejściówki czy odpytywanie na ocenę mogą wywołać strach, a w konsekwencji niechęć ucznia się.

Drugi wykład pt. „Metody aktywizujące na lekcjach matematyki” wygłosiła Joanna Świercz.
Zaprezentowała sprawdzone przez nią metody aktywizujące np. Bingo na lekcjach powtórzeniowych;
Dmuchnij rybkę – uczniowie wykonują papierowe rybki i dzielą się na drużyny. Drużyna, która prawidłowo rozwiąże zadanie może dmuchnąć rybkę. Drużyna, której rybki znajdą się pierwsze na mecie wygrywa. Plastuś – poprzez rysunek uczniowie uczą się np. zamiany jednostek. Bitwa – poprzez podział liczb na dwie armie (liczb dodatnich oraz liczb ujemnych) uczniowie uczą się wykonywać działania na liczbach ujemnych i dodatnich.

Wykład trzeci pt. „Budowanie środowiska sprzyjającego uczeniu się ucznia” wygłosił Tomasz Szwed. Poruszył tematy istotne dla każdego nauczyciela. Co jest ważne dla rozwoju mózgu? – dieta, ruch, podejmowanie wyzwań, nowe rzeczy, miłość. Co cechuje dobrego nauczyciela? Szacunek, życzliwość, serdeczność, odpowiedzialność, ofiarność, troska. Jaka powinna być praca domowa?- powinna być przemyślana z możliwością wyboru, być częścią dalszego uczenia się, zgodna z tematem zajęć,  samodzielna, nieoceniana na stopnie, sprawdzona i omówiona.

Wykład czwarty pt. „Udowodnij, uzasadnij, wykaż – dowodzenie nierówności” wygłosił Ryszard Pagacz, zaprezentował wybrane zadania typu uzasadnij, wykaż, udowodnij oraz pewne sposoby rozwiązywania zadań maturalnych na pozór skomplikowanych.

Wykłady były bardzo interesujące, a zdobytą wiedzę z pewnością wykorzystam w przyszłej pracy zawodowej w szkole. Konferencja bardzo dobrze zorganizowana, nie odczuwało się upływu czasu.
Bardzo się cieszę , że mogłam wziąć udział w takim wydarzeniu.

Post navigation

Okazja do spotkania i wymiany doświadczeń… → ← Chałupnicza analiza danych: 16.01.2019 r.

Powiązane wpisy

Świat druku 3D

Autor: Aleksandra Arkit, Marta Żuk Druk 3D w ostatnich latach staje się coraz bardziej dostępny – również w szkołach. W związku z inicjatywą edukacyjną Laboratoria Przyszłości realizowaną przez Ministerstwo Edukacji […]

Zmiana wirtualnej lokalizacji Pracowni Matematycznej

Gdy otaczająca nas rzeczywistość ciągle się zmienia możemy stać obok i biernie się przyglądać lub … reagować na zmiany. W 2022 roku Uniwersytet Zielonogórski rozpoczął działania w zakresie unifikacji własnych […]

Pożegnanie?

Autor: Aleksandra Arkit Krysiu zniknęłaś. Nie pożegnałaś się i nie dane było Cię pożegnać… Zastanawiam się jak bardzo to jest w Twoim stylu, na Twoich zasadach. Nasza ostatnia rozmowa dotyczyła […]

Powrót po pandemii do pracowni matematycznej…

Autor: Aleksandra Arkit Nieśmiało, z lekkim niedowierzaniem obserwujemy spadek zachorowań na COVID-19 licząc na powrót do względnej normalności. Czy to już?… Nie wiemy, ale nadzieja i zbliżająca się wiosna napawa […]

Ostatnie wpisy

Chałupnicza analiza danych: 24.04.2024 r.

Chałupnicza analiza danych: 24.04.2024 r.

Zapraszamy 24 kwietnia 2024 r. o godzinie 13:00 do sali 207 A-29 na prelekcję pt. Asystent chatGPT, którą wygłosi Jacek Bojarski. Zespół OZMI zamierza zainicjować rozmowy i działania na naszym [...]

Więcej informacji...
Chałupnicza analiza danych: 24.01.2024r.

Chałupnicza analiza danych: 24.01.2024r.

Zapraszamy 24 stycznia 2024 r. o godzinie 13:00 do sali 207 A-29 na prelekcję pt. Matematyka i jej zastosowanie w programowaniu grafiki komputerowej, którą wygłosi Arkadiusz Lachowicz, nasz [...]

Więcej informacji...
Chałupnicza analiza danych: 18.10.2023r.

Chałupnicza analiza danych: 18.10.2023r.

W najbliższą środę o godzinie 13:00 w sali 205 A-29, prelekcję pt. Chaos wielomianowy wygłosi Karol Niewiadomski, nasz absolwent kierunku Inżynieria Danych. Karol bierze udział w projekcie Smart [...]

Więcej informacji...
Świat druku 3D

Świat druku 3D

Autor: Aleksandra Arkit, Marta Żuk Druk 3D w ostatnich latach staje się coraz bardziej dostępny – również w szkołach. W związku z inicjatywą edukacyjną Laboratoria Przyszłości realizowaną [...]

Więcej informacji...
Powered by WordPress | theme SG Window