Ośrodek Zastosowań Matematyki i Informatyki
Ośrodek Zastosowań Matematyki i Informatyki
  • Strona główna
  • Aktualności
    • badania
      • współpraca
      • chałupnicza analiza danych
      • szkoła modelowania matematycznego
    • edukacja
    • dydaktyka
    • pracownia matematyczna
      • pomoce dydaktyczne
      • GeoGebra
  • Działania
    • współpraca z przemysłem
    • Chałupnicza Analiza Danych
    • wykłady
    • blended learning
    • Szkoła Modelowania Matematycznego
      • I SMM
      • II SMM
      • III SMM
      • IV SMM
      • V SMM
  • pracownia matematyczna
    • pomoce dydaktyczne
    • GeoGebra
  • O nas
    • Cele OZMI
    • Regulamin OZMI
    • Struktura OZMI
    • Lokalizacja

Ośrodek Zastosowań Matematyki i Informatyki

Relacja z II Szkoły Modelowania Matematycznego

SMM 2016 people 2

Jaki jest stan emocjonalny osoby podejmującej kluczowe decyzje w firmie? Jakimi metodami można oszacować ilość dzikiej zwierzyny w lubuskich lasach ? W jaki sposób zmierzyć efektywność pracy kierowców TIR-ów na międzynarodowych trasach?

Na takie pytania musieli znaleźć odpowiedź studenci Wydziału Matematyki, Informatyki i Ekonometrii – podczas II Szkoły Modelowania Matematycznego – która w dniach 21 – 25 listopada 2016 roku trwała na naszej uczelni. I nie była to teoria, a praktyczne problemy zgłoszone przez firmy: Cinkciarz.pl, Regionalną Dyrekcję Lasów Państwowych w Zielonej Górze i VIVE Transport.

To już II Szkoła Modelowania Matematycznego na Wydziale Matematyki, Informatyki i Ekonometrii. W ciągu tygodnia nasi studenci mierzyli się z rzeczywistymi problemami, które występują w gospodarce. Brali w tym udział żacy z różnych lat i kierunków: matematyki, informatyki i ekonometrii oraz inżynierii danych. Każda grupa składała się z siedmiu osób, z których każda, pod kierownictwem opiekuna (instruktora reprezentującego przemysł), pracowała nad innym problemem. Jej uczestnicy przez tydzień nie brali udziału w zajęciach, tylko skupiali się na próbie znalezienia optymalnego rozwiązania. Zderzenie wiedzy, jaką młodzi ludzie zdobywają na studiach z rzeczywistymi problemami, jakie dostali od firm i próby ich rozwiązywania poprzez stosowanie odpowiednich metod i narzędzi matematycznych to bardzo cenne doświadczenie.

W tym roku studenci skupili się na trzech zadaniach. Pierwszy zgłosiła firma Cinkciarz. Dotyczył opracowania algorytmu stanu emocjonalnego osoby podejmującej kluczowe decyzje w wybranej firmie. Chodziło o osobę np. kupującą lub sprzedającą akcje. Ktoś taki zmaga się z ogromną presją odpowiedzialności i czasu. Towarzyszą temu emocje, które nie sprzyjają podjęciu właściwej decyzji. Jako pomoc, studenci dostali od firmy Cinkciarz elektroencefalograf do wykonywania badań EEG. Przeprowadzili szereg testów, które sami musieli przygotować, a uzyskane wyniki umiejętnie odczytać i wyciągnąć z nich odpowiednie wnioski.

Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Zielonej Górze postawiła problem opracowania algorytmu, metody szacowania liczby dzikiej zwierzyny w lasach lubuskich. Do pomocy studenci dostali dane pomiarowe dostarczone przez leśników. Po wielogodzinnych analizach i symulacjach studenci wskazali optymalną i łatwą do zaimplementowania metodę szacowania liczebności wybranych gatunków zwierzyny leśnej. Ocena stanu liczebności zwierzyny łownej jest istotnym elementem gospodarowania zasobami leśnymi.

Kielecka spółka VIVE Transport poprosiła o opracowanie algorytmu, który będzie efektywnie oceniał pracę kierowców TIR-ów, z uwzględnieniem trudności przejechanej trasy i masy przewożonego ładunku. Najistotniejszym problemem było tu porównanie uzyskanych wyników do ilości spalanego paliwa. Zaproponowane przez studentów UZ rozwiązanie prowadzi do oszczędności, gdyż to właśnie zakup paliwa jest najdroższym elementem w firmie. 

W ramach szkoły studenci i pracownicy WMIE mieli okazję wysłuchać otwartego wykładu pt. Statystyczne metody identyfikacji genów wpływających na istotne cechy dr hab. Małgorzaty Bogdan (Uniwersytet Wrocławski).

dr Maciej Niedziela 

Post navigation

Chałupnicza analiza danych: 8.03.2017 r. → ← Foto – relacja z przebiegu II Szkoły Modelowania Matematycznego

Powiązane wpisy

Chałupnicza analiza danych: 24.04.2024 r.

Zapraszamy 24 kwietnia 2024 r. o godzinie 13:00 do sali 207 A-29 na prelekcję pt. Asystent chatGPT, którą wygłosi Jacek Bojarski. Zespół OZMI zamierza zainicjować rozmowy i działania na naszym […]

Chałupnicza analiza danych: 24.01.2024r.

Zapraszamy 24 stycznia 2024 r. o godzinie 13:00 do sali 207 A-29 na prelekcję pt. Matematyka i jej zastosowanie w programowaniu grafiki komputerowej, którą wygłosi Arkadiusz Lachowicz, nasz student kierunku […]

Chałupnicza analiza danych: 18.10.2023r.

W najbliższą środę o godzinie 13:00 w sali 205 A-29, prelekcję pt. Chaos wielomianowy wygłosi Karol Niewiadomski, nasz absolwent kierunku Inżynieria Danych. Karol bierze udział w projekcie Smart Cities EMC […]

Zapraszamy na wykład w ramach V Szkoły Modelowania Matematycznego 17.05.2023 r.

W ramach V edycji Szkoły Modelowania Matematycznego, w środę – 17 maja 2023 r. – o godzinie 15:30, w sali 207 a29, odbędzie się wykład, który wygłosi dr Jan Cichocki […]

Ostatnie wpisy

Chałupnicza analiza danych: 24.04.2024 r.

Chałupnicza analiza danych: 24.04.2024 r.

Zapraszamy 24 kwietnia 2024 r. o godzinie 13:00 do sali 207 A-29 na prelekcję pt. Asystent chatGPT, którą wygłosi Jacek Bojarski. Zespół OZMI zamierza zainicjować rozmowy i działania na naszym [...]

Więcej informacji...
Chałupnicza analiza danych: 24.01.2024r.

Chałupnicza analiza danych: 24.01.2024r.

Zapraszamy 24 stycznia 2024 r. o godzinie 13:00 do sali 207 A-29 na prelekcję pt. Matematyka i jej zastosowanie w programowaniu grafiki komputerowej, którą wygłosi Arkadiusz Lachowicz, nasz [...]

Więcej informacji...
Chałupnicza analiza danych: 18.10.2023r.

Chałupnicza analiza danych: 18.10.2023r.

W najbliższą środę o godzinie 13:00 w sali 205 A-29, prelekcję pt. Chaos wielomianowy wygłosi Karol Niewiadomski, nasz absolwent kierunku Inżynieria Danych. Karol bierze udział w projekcie Smart [...]

Więcej informacji...
Świat druku 3D

Świat druku 3D

Autor: Aleksandra Arkit, Marta Żuk Druk 3D w ostatnich latach staje się coraz bardziej dostępny – również w szkołach. W związku z inicjatywą edukacyjną Laboratoria Przyszłości realizowaną [...]

Więcej informacji...
Powered by WordPress | theme SG Window