Ośrodek Zastosowań Matematyki i Informatyki
Ośrodek Zastosowań Matematyki i Informatyki
  • Strona główna
  • Aktualności
    • badania
      • współpraca
      • chałupnicza analiza danych
      • szkoła modelowania matematycznego
    • edukacja
    • dydaktyka
    • pracownia matematyczna
      • pomoce dydaktyczne
      • GeoGebra
  • Działania
    • współpraca z przemysłem
    • Chałupnicza Analiza Danych
    • wykłady
    • blended learning
    • Szkoła Modelowania Matematycznego
      • I SMM
      • II SMM
      • III SMM
      • IV SMM
      • V SMM
  • pracownia matematyczna
    • pomoce dydaktyczne
    • GeoGebra
  • O nas
    • Cele OZMI
    • Regulamin OZMI
    • Struktura OZMI
    • Lokalizacja

Ośrodek Zastosowań Matematyki i Informatyki

Świat druku 3D

Autor: Aleksandra Arkit, Marta Żuk

Druk 3D w ostatnich latach staje się coraz bardziej dostępny – również w szkołach. W związku z inicjatywą edukacyjną Laboratoria Przyszłości realizowaną przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wiele szkół stało się właścicielami drukarek 3D. Intencją twórców programu jest stworzenie warunków realizacji zajęć w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań.

Aby móc w pełni wykorzystać ten potencjał niezbędne jest odpowiednie przygotowanie nauczycieli. Dobra znajomość geometrii analitycznej pozwala na konstruowanie wizualizacji brył na płaszczyźnie poszerzając spektrum możliwości oferowanych przez wiele pakietów matematycznych. Projektowanie modeli do drukowania może stanowić inspirujący obszar rozwoju kompetencji matematyczno-informatycznych u uczniów.

Pierwsze kroki w tym kierunku postawiliśmy w ramach Pracowni Matematycznej dzięki studentce III roku matematyki specjalności nauczycielska Marcie Żuk, która przygotowała pracę licencjacką pt. „Kształtowanie wyobraźni przestrzennej w szkole podstawowej na przykładzie graniastosłupów”.

W kontekście tematu jej pracy trudno było przejść obojętnie obok możliwości – jaki stwarza druk 3D – przygotowania przestrzennych pomocy dydaktycznych. Nauczyciel matematyki przy pomocy tego środka dydaktycznego może drukować różnorodne modele brył i wykorzystywać je praktycznie na lekcjach matematyki. Dzięki uprzejmości Dyrekcji Europejskiej Szkoły Podstawowej dr Rahn w Zielonej Górze mogliśmy wydrukować szkielet prostopadłościanu. Pierwszym krokiem było stworzenie krawędzi z których miał powstać szkielet w darmowym programie online Tinkercard i ich pobranie w plikach formatu STL. Następnie z utworzonych komponentów został przygotowany projekt modelu w oprogramowaniu FlashPrint 5 do drukarki 3D Adventure 3.

Po skonfigurowaniu drukarki i włożeniu filamentu, czyli materiału, którym drukarka 3D tworzy wydruki, nastąpił proces wydruku.

Wydruk szkieletu prostopadłościanu o wymiarach 38 x 40 x 58 mm trwał 80 minut.

Nabyte doświadczenie zachęca do wykorzystywania drukarek 3D w dydaktyce szkolnej. W zależności od potencjału i zainteresowań uczniów może to być nauka projektowania czy drukowanie rekwizytów. Wykorzystanie tego narzędzia w sposób istotny wzmocni rozumienie geometrii przestrzennej, która rozwija umiejętności dzięki którym dzieci mogą działać, rozumieć i manipulować swoim trójwymiarowym otoczeniem: od rozpoznawania i używania kształtów, przez podążanie za mapami drogowymi aż do wykonywania zawodu inżyniera.

Post navigation

Chałupnicza analiza danych: 18.10.2023r. → ← Zapraszamy na wykład w ramach V Szkoły Modelowania Matematycznego 17.05.2023 r.

Powiązane wpisy

Zmiana wirtualnej lokalizacji Pracowni Matematycznej

Gdy otaczająca nas rzeczywistość ciągle się zmienia możemy stać obok i biernie się przyglądać lub … reagować na zmiany. W 2022 roku Uniwersytet Zielonogórski rozpoczął działania w zakresie unifikacji własnych […]

Pożegnanie?

Autor: Aleksandra Arkit Krysiu zniknęłaś. Nie pożegnałaś się i nie dane było Cię pożegnać… Zastanawiam się jak bardzo to jest w Twoim stylu, na Twoich zasadach. Nasza ostatnia rozmowa dotyczyła […]

Powrót po pandemii do pracowni matematycznej…

Autor: Aleksandra Arkit Nieśmiało, z lekkim niedowierzaniem obserwujemy spadek zachorowań na COVID-19 licząc na powrót do względnej normalności. Czy to już?… Nie wiemy, ale nadzieja i zbliżająca się wiosna napawa […]

Konferencja dla innowacyjnych nauczycieli matematyki w Szczecinie

W dniu 3 grudnia 2018 roku w Auli Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie odbył się Zachodniopomorski Kongres Innowacyjnych Nauczycieli Matematyki, w którym wzięli przedstawiciele WMIiE dr Krystyna Białek, dr Ewa […]

Ostatnie wpisy

Chałupnicza analiza danych: 24.04.2024 r.

Chałupnicza analiza danych: 24.04.2024 r.

Zapraszamy 24 kwietnia 2024 r. o godzinie 13:00 do sali 207 A-29 na prelekcję pt. Asystent chatGPT, którą wygłosi Jacek Bojarski. Zespół OZMI zamierza zainicjować rozmowy i działania na naszym [...]

Więcej informacji...
Chałupnicza analiza danych: 24.01.2024r.

Chałupnicza analiza danych: 24.01.2024r.

Zapraszamy 24 stycznia 2024 r. o godzinie 13:00 do sali 207 A-29 na prelekcję pt. Matematyka i jej zastosowanie w programowaniu grafiki komputerowej, którą wygłosi Arkadiusz Lachowicz, nasz [...]

Więcej informacji...
Chałupnicza analiza danych: 18.10.2023r.

Chałupnicza analiza danych: 18.10.2023r.

W najbliższą środę o godzinie 13:00 w sali 205 A-29, prelekcję pt. Chaos wielomianowy wygłosi Karol Niewiadomski, nasz absolwent kierunku Inżynieria Danych. Karol bierze udział w projekcie Smart [...]

Więcej informacji...
Zapraszamy na wykład w ramach V Szkoły Modelowania Matematycznego 17.05.2023 r.

Zapraszamy na wykład w ramach V Szkoły Modelowania Matematycznego 17.05.2023 r.

W ramach V edycji Szkoły Modelowania Matematycznego, w środę – 17 maja 2023 r. – o godzinie 15:30, w sali 207 a29, odbędzie się wykład, który wygłosi dr Jan Cichocki […]

Więcej informacji...
Powered by WordPress | theme SG Window